måndag 8 april 2013

Värderingar

Jag har funderat mycket på värderingar sedan jag var på en föreläsning av den underbara Pella Thiel.
Vad är det vi människor värderar allra högst egentligen?
För mig är det familj, vänskap och liknande saker, pengar, makt m.m. kommer väldigt långt ned på min lista om de ens är med på den. Jag gissar att de flesta i min omgivning har liknande värderingar så varför regerar så många med att tycka att man är jobbigt och fälla kommentarer som hur orkar du då man försöker samtala om t.ex. gifter i mat och kläder?
Ska vi helt sluta prata om miljöpåverkan och gifter och istället fokusera på att prata om värderingar. Få folk att börja tänka på vad de har för värderingar. 

Vad är viktigast?
 Den senaste modellen av telefon, dator eller bil
eller 
att få umgås med sina familj, vänner nära och kära.

Vad är viktigast?
Ett par nya märkesjeans
eller 
att de människor du bryr dig om får vara friska?


Jag tror att de flesta skulle välja de senare exemplen och när vi kommit fram till det då kanske det är läge att börja samtala kring miljö, mat m.m.


Vad är viktigast?
Att du får äta en billig annanas
eller
att en kvinna som bor bredvid en av doles annanasplantager kan få slippa förlora sin syn, få slippa värk i sina leder och slippa drabbas av cancer i sina lungor.

Jag tror inte det är många människor som skulle tycka att det är viktigare att de får äta en annanas och ändå köper de allra flesta den och tycker att jag är besvärlig då jag försöker förklara att det Dole och massor av andra företag använder att bespruta plantagerna med gör människor som bor i närheten och de som arbetar på dem otroligt sjuka. Det gör att vattnet i deras åar och sjöar förgiftas så att de inte längre kan tvätta sig i dem eller fiska för att livnära sig som de brukade innan allt detta startade.

Vad värderar du som viktigt i ditt liv?

1 kommentar:

  1. Förutom det mest uppenbara som barnen och familjen så är trygghet och ro väldigt viktigt för mig. Att få andas brukar jag säga, att ta en stund för mig själv och låta tankarna vandra, att få reflektera över livet och hinna känna tacksamhet över allt jag har... Sen är så klart att ha möjlighet att odla väldigt viktigt för mig :)

    SvaraRadera