tisdag 9 april 2013

Fräsch som en nyponros utan kemikalier.

Idag då jag gjorde i ordning kvällens middag, fiskgratäng med broccolimos, fick jag tre äggvitor över så jag passade på att skämma bort min hud lite. Jag kokade upp lite vatten med kanelstänger i och lät det dra några minuter medans jag rörde ihop min ansiktsmask som bestod av äggvita (som är sammandragande), nyponskalsmjöl (för antioxidanter) och grädde (för fukt).
Började det hela med att ge ansiktet ett ångbad över kanelvattnet med en handduk över huvudet, så det bildas ett litet tält över det ångande vattnet. Detta öppnar upp porerna och svettar ut orenheterna. Jag satt i ungefär tio minuter. 
Efter det baddade jag ansiktet med ansiktsvatten som bestod av kolsyrat vatten och några droppar pressad citron. 
Sedan var det dags för aniktsmasken som sitter på ca 10 minuter. Visst ser man ganska rolig ut men det är ack så skönt!!! Jag har upptäckt att det är lättast att tvätta bort masken med en fuktig handduk. 
Som avslut smorde jag in mig med ekologisk sesamolja och passa på att massera ansiktet lite på samma gång.
Så på 30 minuter har jag skämt bort min hud och mig själv med lite egentid, är fräsch som en nyponros och har inte använt kemikalier:)!!!!
Varför gör jag inte det oftare?
30 minuter i veckan borde man kunna avvara för att lägga tid på sig själv, eller varför inte lura med sig någon mer och göra det tillsammans? 

1 kommentar:

  1. Åhh låter som en härlig behandling.Ja det är verkligen dumt att man så sällan lägger tid på sig själv. Hmm men det borde det verkligen bli ändring på det.. ;)

    SvaraRadera