måndag 25 mars 2013

Tjejer kan

Jag har länge planerat att lämna in min symaskin på service eftersom sömmarna bubblar sig. Det är inte så roligt då man lagt ner timmar på att sy någonting och det ser halvdant ut på grund av maskinen och inte på grund av mina misstag;), mina misstag är fortfarande många eftersom jag fortfarande är nybörjare men men det ska väl synas att det är hemmagjort;). I alla fall så hittade jag en intressant artikel på pinterest igår om hur man själv kan ställa om trådspänningen på undertråden (att ställa in den på hjulet som är till trådspänningen har inte gjort någon skillnad). Äntligen förstod jag problemet, över och undertråden måste ju "flyta" lika lätt eller trögt. Mitt problem var att övertråden var väldigt trög, så nu vaknade min lilla inre mekaniker och jag började skruva isär maskinen. Tänkte att om jag en gång klarat av att ta isär och sätta ihop ankarmotorerna på en yacht så borde väl inte en symaskin vara någon match;). Så fram kom skruvmejseln och oj vad skoj jag hade:)!! Hittade en hel del damm på alla möjliga ställen, så fram kom även dammsugaren. Önskade att jag hade haft lite fett så jag kunde ha smörjt maskinen då den ändå var isär skruvad men man kan ju inte få allt här i världen;). Så efter en timmes städande och skruvande så har jag nu en maskin som syr jämna fina stygn:)!!!! Jag kanske skulle ha blivit mekaniker eller ingenjör istället? Tjejer kan!!!!!!!


Har fått en liten utmaning av kära Petra på ekotankar.blogg.se, jag ska berätta 8 hemlisar om mig själv. Hmm......vad kan jag då gräva fram.

1. Som liten brukade jag roa mig med att skruva isär saker för att se hur de fungerade. Brukade dock inte skruva ihop dem igen, inte ens lillebrors trehjuling.
2. Jag har sammanlagt flyttat 21 gånger i mitt liv. Några tycker att jag borde bo i en husvagn så skulle det underlätta alla flyttar;).
3. Har varit en riktig partypingla under åren jag jobbade på båt, inte mina stoltaste ögonblick men skoj hade vi.
4. Har under en sommar campat min väg genom Himalaya med fantastiska människor och här startade mitt intresse för meditation och yoga.
5. Skulle vilja bli möbeltapetserare
6. Älskar champagne
7. Har alltid varit intresserad av hantverk men började handarbeta för två år sedan och har mycket att lära.
8. Önskar att jag kunde sjunga

Så det var några hemligheter om mig, vet inte vem jag ska skicka utmaningen vidare till för tillfället så jag får klura lite till på det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar