tisdag 5 februari 2013

Återbruk och Återanvändning

Jag har ett par kartonger med kläder nere i källaren, sådana ni vet som man liksom går och drömmer om att man kommer att kunna komma i igen;). Äntligen har jag kommit till insikten att jag nog aldrig kommer att komma i de flesta av dem igen. För ärligt talat även om de här eftersläntrande graviditetskilona mot förmodan skulle gå bort så är jag mycket bredare över höfterna nu;). Så förra veckan kom saxen fram och då jag väl börjat var det riktigt roligt att göra om tröjan som jag valt ut. Så här såg den ut innan jag massakerade den, jag gillar verkligen mönstret på den.


Det första jag tänkte göra var en stickad kjol till vår äldsta dotter Alde. Jag sparade den ena sidsömmen på tröjan för då behövde jag inte zick zacka eller sy den sidan, jag gillar ju att effektivisera;).Sedan var det bara att sy ihop den andra sidan och sy på en mudd upptill. För att piffa den lite till sydde jag på ett märke av Aldes favoritkatt, Hello Kitty. 


Det andra jag gjorde var ett par benvärmare till lillasyster Tuva.


Det allra roligaste med att sy egna kläder till tjejerna är att de fortfarande blir så otroligt glada. Det är en sådan markant skillnad på deras lycka då de får något som man köpt och något som man gjort till dem. Barn har så ofta kloka insikter, tyvärr suddas dessa ut ibland när samhället börjar påverka dem allt för mycket. Så det kommer nog en tid längre fram då de inte vill ha hemmagjorda kläder men för närvarande tänker jag bara njuta av deras lycka när de får något hemmagjort. Det värmer ett mammahjärta att se Aldes stora ögon då hon ser sin kjol första gången och utbrister 
"Åhhhh mamma vad fin, den vill jag ha på förskolan"
och Tuva som ville sova i sina benvärmare. 

Nu ska jag bara klura ut vad jag ska göra med resten av tröjan. Vet inte om jag vill behålla överdelen som den är och göra en bolero till mig själv, eller sy in den och göra en kofta till en av tjejerna eller så gör jag några pulsvärmare. Fortsättning följer.

Om vi inte hade bestämt oss för att ha vår in- och utlista skulle jag nog inte tagit tag i att sy om gamla kläder och då skulle jag gått miste om att se denna lycka i mina barns ögon. 
Så ännu en oförutsedd positiv effekt av denna lista:)!!!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar