onsdag 27 april 2011

God morgon :)!

Ännu en morgon då man slår upp ögonen och får mötas av den underbara strålande solen:)! Underligt att det lilla kan göra en så glad. Så vad ska man hitta på en sådan här strålande dag då?

Idag är det bara jag och Tuva igen. Alde är på förskolan igen efter att ha varit hemma i karens förra veckan medan jag efterforskade lite mer om vilken mat de faktiskt serverar på kommunens förskolor. Anledningen för min oro var att EU ändrat sina gränsvärden på mat för att det ska vara lika som Japans. Så nu är det fritt fram att importera mat från Japan igen. All mat som lämnar Japan ska kollas och få en godkänd stämpel sedan kollar den svenska tullen bara 10% av den mat som passerar vår gräns. En kommentar om varför de höjde gränsvärdet var att det är en extraordinär händelse och det skulle vara så mycket mat som behövde kastas om det inte genomfördes. 
Så i min hjärna snurrar då frågan: Är det mindre farligt för oss bara för att det är en extraordinär händelse eller för att det är synd att mat behöver kasseras? Hmmmmm.......känns inte riktigt tryggt för mig. Cesium och radioaktivt jod kan väl aldrig vara nyttigt att få i sig? Den chansen vill inte jag ta så nu kollar jag noga vilken mat vi inhandlar och ska kämpa med näbbar och klor för att få till lokala upphandlingar i vår kommun. För vare sig maten är farlig eller inte så är det väl ändå idiotiskt att den ska komma från andra sidan jordklotet då vi har bra lokalproducerad mat?!?!?!
Har samtalat med kommunens kostekonom och det var ju som att prata med en vägg, den damen behöver arbeta på sin serviceådra!!! Jag ska dock erkänna att efter ett par spydiga kommentarer blev även jag otrevlig i tonen och till slut tackade jag för mig och hälsade att jag då tänker ta ut min dotter ur den kommunala verksamheten och la på luren i hennes öra. "Not my finest moment" men jag ogillar verkligen översitteri!!!! I mina ögon är det hennes jobb att delge mig information om vilka upphandlingar de har, det är ändå vi skattebetalare som betalar hennes lön. Om ni är fler som har samma åsikt som jag angående maten som serveras så ring era kommuners kostekonomer och bråka lite, är vi många som hör av oss kanske de anstränger sig lite och får till bättre upphandlingar. Vet inte vem som sitter och gör upphandlingarna men kostekonomen ska kunna skicka en till rätt person om han/hon inte gör det själva. Om det nu inte är så att ni bor i Ovanåkers kommun;). Nej nu var jag taskig, damen kanske hade en dålig dag men det tycker jag inte ursäktar hennes sätt. 
Så nu står mina barn på kö på en enskild förskola, där var de i alla fall mycket tillmötesgående och var öppen för samtal. Vi får se vad som händer i framtiden men det lutar åt enskild förskola. Sedan hoppas jag att jag så småningom kan komma till skott att starta eget med likasinnade pedagoger och odla mycket av grönsakerna själva tillsammans med barnen.
Nej nu vaknar Tuva igen så nu är det mystid:)!!!!
Ha nu en underbar dag alla där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar