fredag 1 april 2011

Äntligen :)!!!

Nu har jag gått och tittat på två underbara böcker i min bokhylla de senaste åren utan att använda dem men nu ser du så kom jag äntligen till skott ordentligt :)!!!
Det är två böcker av Lisen Sundgren om hur man använder det man har i sitt skafferi till skönhetsprodukter.
lisens-indiska-spa.jpg
lisens-ortspa.jpg 
För ungefär en månad sedan gjorde jag en underbar ansiktsskrubb genom att mala mandel i min kaffekvarn och blanda i lite saffran. Detta förvarar jag i en glasburk på tvättstället och morgon och kväll när jag tvättar mig blandar jag det med honung i min handflata och skrubbar mig sedan ren. Ok första gången kändes det lite udda men det fungerar fantastiskt. Har till och med lyckats övertala min sambo att pröva och han som har lite problem med hyn ibland har blivit mycket bättre under dessa veckor utan tvål.

Så igår såg jag att vi hade glömt att äta vår avokade som nu var lite övermogen. Hmmm.....tänkte jag den kan man nog använda istället för att bara kastar den. Tog bort det fula, mosade ner den i en skål tillsammans med vispgrädde och lite honung och vips så hade jag en återfuktande ansiktsmask. Så nu var jag inne i ett stim och kollade i en av mina böckerna och hittade ett recept på en kroppsskrubb som jag hade nästan alla ingredienser till hemma. Så fram med kaffekvarnen, malde mina ekologiska kaffebönor, blandade i rismjöl och kakao. Tyvärr hade jag inga vaniljfrön hemma men det fick gå ändå. 
Efter barnen lagt sig var det dags att testa det jag mixtrat ihop så in i duschen och skrubba ansiktet först för att sedan lägga på min ansiktsmask. Kan varmt rekommendera att ställa in den i kylskåpet under lock ett litet tag innan för ahhhhhh vad svalt och skönt det kändes på ansiktet. Sedan var det ju då kroppens tur, blandade min skrubb med lite vatten så den fick en krämig konsistens och började skrubbandet. Började så smått fnissa vid tanken på vilka kommentarer man skulle få om någon verkligen såg hur man såg ut. Grön i ansiktet av avokado som om man så smått börjat mögla och hela kroppen brun som om man rullat sig i en lerpöl. Där står man i duschen och ser smått fånig ut medans man låter masken och skrubben verka, luktandes som en gigantisk kaffeböna. Men helt ärligt det skulle vara värt vilka pinsamheter som helst för hör och häpna. Då man duschat av sig denna underkur så är min hud mjuk som en bebisstjärt. Har aldrig känt mig så mjuk och len någon gång inte ens de få gångerna i mitt liv då man faktiskt vart på ett spa. Så våga pröva ni med det är fantastiskt!!!

I böckerna rekommenderas ekologiska produkter vilket jag förstår då de är bättre både för vår kropp och vår miljö men är jag inne i en övergångsperiod. Jag använder upp det jag redan har hemma sedan då jag köper nytt kommer jag att gå över till ekologiska produkter. 

Nu är det dags för min morgonskrubb och lite campingfrukost i soffan med min äldsta dotter.
Ha en skön dag och en underbar helg om vi inte hörs eller syns innan dess!!!!


There is no need for temples, no need for complicated philosophies.
 My brain and my heart are my temples; my philosophy is 
kindness.
Dalai Lama

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar